Pengikut

Ahad, 24 April 2011

Cantik vs hodoh

Assalammualaikum...

gambar diambil dari : http://ag-eyna1904.blogspot.com

Untuk entry kali ini orked rasa nak menulis benda ni....tiba-tiba terlintas dalam kepala lepas student 2 lelaki orked dengan enaknya mengutuk budak-budak perempuan yang lalu depan mata dieorang  sedangkan budak-budak perempuan yang lalu depan kami tu tak buat apa-apa pon...hurmm,memang wayar dieorang ni agak short sket..
Kita selalu tengok kalau perempuan/ lelakiyang cerah muka kulit licin kita akan tafsirkan dia cantik....4 example,kejadian kat sekolah hari tu,yang gelap  student orked booooo...yang amoi2 sket die mntak no...hadoiiiiii.....memang tunggu masa untuk orked sekeh kepala dieorang..Hat hitam kita Nampak buruk....heyyyyy!!!! come on la...putih dan cerah tak menjanjikan apa-apa....tu Cuma warna kulit..tak semestinya putih itu cantik,yang hitam itu buruk...oit,kalalu lu olang da pemikiran macam tu, kepala lu olang sama itu macam kepala olang zaman purba kala....
Kenapa nak cakap orang tu cantik,orang ni buruk...bagi orked, tak ada seorang pon yang orked kenali atas muka bumi ni hodoh... “wei,buta ka mata cik orked kat dunia ni tak da orang hodoh?’’ mesti ayat ni terkeluar dari otak dan turun kepada mulut....”ehemmmmm.....memang la  ada yang tak cantik rupa dan muka dieorang,ada yang tak cantik body dieorang sekali pandang tapi jika kita amati mesti ada jugak sisi kecantikan  yang wujud dalam diri beliau!”kalau muka dieorang tak cantik,orked percaya hati dieorang sangat cantik...dan itu yang menampakkan beliau cantik..
Kadang-kadang kita selalu mengutuk dan mengata tentang perkara ini kan...betul tak...okeh,tolong jangan kata tidak okeh....jom baca dialog kat bawah,dan rasa-rasa korang pernah tak keluarkan dialog macam ini.
Dialog A dan B
A: weyyy,cantiknya perempuan tu....
B:oiiii,ko buta ka???cam tu ko ckap cantik..
A:cantik kot dia...
B:ko memang butalah..cantik nenek aku lagi!
Dialog C dan D
C:wey,cantik kan dia tu....kan best kalau muka aku cantik cam die
D:cantik apa,harap putih ja...
C:tapi dia cantikkan?
D:huh,kalau dia hitam,sah dia tak cantik..lebih teruk dari @#$%^ kelas sebelah kita tu.
Dialog E dan F
E:wey,cantik jugak si @#$% ni kan
F:buleh la..biasa2 ja...

Betui dak,mesti da keluar dari mulut korang dialog2 yang orked tulis kat atas...hurm...satu jer orked mintak,sudah2 la keluarkan persepsi yang mengata kan  dia ni hodoh,dia ni cantik...sebab bagi orked sume orang cantik kot..
Pengalaman orked,dulu orked pernah taksub nak kawan dengan orang-orang cantik..sebab apa?sebab orked nak jadi cantik..giler tak?hahahha..tapi bile orked kawan dengan dieorang, banyak benda buruk yang orked belajar.benda2 buruk tu tak perlulah orked tulis kat  sini. beliau2  ini memang sangat cantik luaran,.dalaman beliau ini tak boleh kot orked jadikan contoh.manakala, dalam waktu yang sama orked berkawan dengan orang yang da yang cakap beliau ini hudoh,ada yang cakap biasa2 saja...tapi kat mata orked dia sangat cantik dan mengagumkan!!! Hati dia sangat baik.dan ini memperlihatkan lagi sisi kecantikan beliau ini..
p/s:dalam seni tak ada satu pon yang hudoh...suma cantik dan dianggap seni...sekian tima kasih!^.^

5 ulasan:

ecah.paradoxes berkata...

jeahh.. saya setuju lah dengan cikguu.. awww.. awwww...

Diyanieee berkata...

cantik tu secara subjektif, luas sebenarnya...
tidak semestinya pada muka saja :)

orkedwangi berkata...

adek:auwwww,tenkiu

orkedwangi berkata...

miszy dian:yuppp...agree wth u

Farhana Jafri berkata...

dh bnyak kali dgr dialog and even sometyms mulut ni pun ckp dialog mcm tu jgax.. tp sbnarny cantik ni lbih baik diukur dri sifat and peribadi and bukan paras rupa.. bntuk fizikal tu bonus kpd perwatakan sseorang :)

jemput singgah ANASAURUS :)