Pengikut

Ahad, 7 November 2010

petua menghilangkan selesema

hello malaysia...
today,bangun2 tdo hidung aku dah berair....semalam duk bersin bukan men hidung ni...smpai ttdo aku tgok cte korea.....dlm hidup aku kan,bnde yg pling aku bnci ialh slesema....arghhh.....bile dh slesema satu bnde pon xleh buat.....so dikesmpatan itu,aku search la psl slesema ni...knon2 nk cri cra nk bg cpt bek slesma aku....

           mcm2 petua yg aku jmpe nak bg hlg slsema ni....dlm aku duk search ni teringat aku kat sorg ni...name die abg li..die ni abg ipar lctre aku..sbaya kot dgn my abah....dlu time aku kje dgn lctre aku dlu kan aku pnah la slesema...aku ni klu slsesma memg merh hbis ah hdung..cm nak tercabut jer...tnsion kot...die pon buat kan la aku air tea dlm tu die ltak lemon....siyesly pas aku mnum kan slesema aku ni kuram sket..wooo..fantastik sguh tea o lemon abg li....ngeeee ^^




ni petua pertama yang aku baca kat tenet
1. Ambil beberapa batang sirih dan lap agar ia bersih.


pokok sirih
Pokok sirih - www.pnm.my

2. Hancurkan batang sirih tadi sehingga ia mengeluarkan lendir.
3. Sapukanlah lendir tu kat hidung anda.
4. Ia bertindak melegakan selsema dan hidung anda yang tersumbat sebelum ni.

Lakukan langkah-langkah di atas setiap hari sehinggalah selsema anda sembuh sepenuhnya..
**hat ni aku amik kat http://petuasejagat.blogspot.com/2009/10/2-petua-hilangkan-selsema.html

petua kedua

Ambilkan satu camca minyak masak dan lumurkan dikepala biarkan sampai ia kering, secara perlahan-lahan masalah selsema anda akan berkurangan. Petua ini juga boleh digunakan kepada bayi atau anak-anak yang menghadapi masalah selsema.
**http://ms.shvoong.com/medicine-and-health/alternative-medicine/1990342-menghilangkan-selsema/

 petua ketiga

ambil buah asam limau nipis dan perah kedalam air teh without sugar or milk yg pnas /suam yekk...dan minum...hat ni style cm abg li buat kat aku jer...tpi die taruk lemon.....hat ptua ni aku xleh copy sume..tatau eh pasaipa xleh nk copy^^

**http://petualama.blogspot.com/2008/11/petua-hilangkan-selsema.html

Tiada ulasan: